شجر ننگ موسیقی

منبع با تغییرات و با تشکر از استاد اعظم: http://antishajar.blogfa.com  

در روزهای اخیر مطلع شدم که از طرف یک سایت خارجی که به احتمال زیاد آمریکایی است یک نظرسنجی برای انتخاب بهترین خواننده جهان از بین 50 نفر خواننده برگزیده راه اندازی شده. این لیست شامل کشورهای مختلف میشه حتی کشورهای در پیت و عقب مونده!!! خب ایران هم با کمال تعجب در این لیست جا داره! و باز جالبتر اینکه اسم شجریان در لیست قرار داره!!!
حالا تعجب چرا؟
اول :اصلا تابحال کی شده که ایران توی سایتهای اینچنینی اصلا جایی داشته باشه. و بعدش اینکه از همه اینها گذشته اول لیست قرار بگیره! حالا به نظر شما تعجب نداره؟
دوم:من نمیدونم اعتبار این سایت در چه حدیه ولی باز با کمال تعجب میبینیم که شجر تنها نامزد ایرانه و همونطور که گفتم در اول لیست! حالا این چرا تعجب داره؟
الف) اگه بنا رو بر این بذاریم که این یک سایت رسمی و معتبره خب خارجی ها که مثل ما متعصب و تنگ نظر نیستن اونها همه جوانب رو میسنجن با ملاکهای علمی و فنی و اجتماعی و بعد تصمیم میگیرن اونم بدون پارتی بازی و اینها ولی میبینیم اینجوری نیست.
ب) خیلی از کشورها چندین نامزد دارن از جمله آمریکا و اینها و خیلی از کشورهای صاحب تمدن موسیقی هم چندین نامزد دارن مثل مکزیک و اسپانیا و ایتالیا و اینها ولی ایران فقط یکی اونم شجر!
ج) از همه اینها گذشته شما وقتی روی یکی از نامزدها کلیک کنید مشخصات و یه نمونه از کاراشو پخش میکنه. خب معلومه که بی شک از کارهای خوب اون انتخاب میشه ولی شما برید نمونه کار شجریان رو گوش کنید یه قسمت کوچیک از یه آواز بی حال و بسیار ضعیف گذاشتن که من ایرانی و اهل موسیقی سنتی حالم بهم میخوره دیگه خارجی ها و غریبه ها که جای خود دارن! آوازی که حتی سوسن و آغاسی بهتر از اون اجرا میکردن!
د) سعی شده برای کشورهای صاحب موسیقی هم نامزد زن باشه هم مرد تا از نظر موسیقی کامل بشه ولی ایران اصلا زن نداره به نظر شما چرا؟

خب با این تفاسیر میشه اینجوری بحث کرد و اونجوری نتیجه گرفت:

- ما توی مملکت خودمون از چندین سال تابحال خوانندگان زیادی داشتیم و استادان قدرتمندی. چه گذشته چه معاصر. برای انتخاب بهترین و یکی به عنوان نامزد یک کشور باید ملاکهای مختلفی مانند جنس صدا، توانایی،وسعت صدا، نوآوری، اقبال عمومی و خیلی چیزهای دیگه ملاک قرار بگیره حالا خدایی به نظر شما شجر جامع این ملاکهاست؟!
- توی مملکت ما خوانندگانی هستند که از مراکز معتبر بین المللی صاحب نشان هستند. شخصی مثل استاد ایرج یا استاد گلپا که نشان یونسکو داره و دکترای افتخاری هم داره و نمیدونم چه سالی بود که از طرف سازمان یونسکو بهترین خواننده دنیا انتخاب شد. خب اقلا چنین استادی در آخر لیست باید بود ولی نیست. پس یا این سایت معتبر نیست!!!

ولی من میگم همه اینها ریشه ای هم در سیاست داره حالا شما دوستان میتونین این نظر رو ردش کنین. توی این بهبوهه سیاسی کشور خیلی از کشورها خوششون اومد که ما داغ کردیم. شجر 30سال پیش سیاسی کاری کرد یعنی باد هر طرف که وزید رفت. 22سال پیش هم کرد10-12 سال پیش هم کرد الانم میکنه. ولی این دفعه رودست عجیبی خورد! من وقتی به کارهای شجریان فکر میکنم به یاد کارهای علی دایی میفتم که چه جوری اون محبوبیت خودش رو باخت و چه جوری شوت شد. با خفت و خواری به تاریخ پیوست.
حالا این سایت در پیت هم فکر کرده علی آباد شهریه و فکر کرده این آب گل آلود ماهی داره غافل از اینکه زده به کاهدون!!!
شاید خیلی از دوستان از حرفهای من دلخور بشن. برام مهم نیست چون این یک حقیقته.
بله موسیقی ما باید مردمی باشه باید درد دل مردم باشه و خیلی باید های خوب و خوشگل دیگه ولی اون برای زمانیه که یه حرکتی انقلابی و واقعا از جانب عموم مردم باشه نه طیفی خاص در غیر این صورت همه هنر و موسیقی میره زیر سوال نمونش کار شجر و افتضاح های در پی اون.
ماها عادت داریم زود داغ کنیم و چشمامونو ببندیم و با تعصب بریم جلو. شاید خیلی ها بگن این حرکت عمومی بود اما واقعا در خواب غفلت هستند کسانی که این نظر رو دارن. من توی جامعه خیلی ها رو میشناسم از همه طیفی که این نهضت پاییزی رو قبول نداشتن. رهبر اون نهضت کسی بود که اساتید واقعی آواز یعنی ایرج و گلپا رو خونه نشین کرد. کسی بود که خودش و دار و دسته اش خوانندگان و آهنگسازان رو به میز محاکمه کشوند و بدترین توهین ها رو نثارشون کرد. کسی بود که به رغم فتوای امام خمینی که صدای زن رو در صورتی که حالت خاصی نداشته باشه بی اشکال دونست جو رو جوری نشون داد که یعنی خواندن زن از زنا هم بدتره. من گاهی تعجب میکردم که چی شده بعضی هنرمندان و اهالی موسیقی اینجوری از ایشون حمایت میکنن. نتیجه این کارها رو الان میبینین وضع از اونی که بود بدتر شد. حالا قضاوت با خود شما...

نظرات 7 + ارسال نظر
ابی چهارشنبه 26 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 02:47 ب.ظ

سلام دوست عزیز از حرفات مشخصه تا حالا نه ایرج نه گلپا گوش ندادی و هیچی از اواز هم نمی فهمی من به عنوان یکی از طرفداران استاد گلپایگانی پیشنهاد میکنم اصلا مطلب ننویسی بهتره نه درمورد ایرج نه گلپا نه شجریان نه استاد ناظریه بزرگ و ....

عشق شجر چهارشنبه 26 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 11:22 ب.ظ

سالار شجریان. برو همون اهنگای افتخاری رو گوش کن که باریک اهنگای حمیرا میخونه یک بار شهلا سرشار و یک بار پریسا و یک بار دلکش که همرو به گند می زنه شما لایق همون افتخاری هستید. اگه به گلپا و ایرج هم ارادت داری بد نیست تا نظر اون هارو درباره ی شجریان بدونی.

علی چهارشنبه 11 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:41 ق.ظ

درود بر خسرو آواز ایران جناب استاد محمدرضا شجریان

خودم چهارشنبه 8 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 12:07 ب.ظ

فقط میگم بدبختی.

اکبر دوشنبه 16 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 12:13 ق.ظ

حالم از شجریان به هم می خوره به دور از کینه ورزی گلپا و ایرج کجا ..........................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

علی سه‌شنبه 8 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 03:23 ب.ظ

داداش دمت گرم واقعا گل کاشتی.
برای حقیر بودن شجریان همین بس که رفیق سال های قبلش یعنی استاد محمد رضا لطفی این جوری پتشو بریز رو آب.
اگه یه نقدی هم درباره اظهارات اخیر استاد لطفی بنویسی بد نیست.
ممنون از سایت خوبت.

حسن شنبه 19 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 10:01 ب.ظ

بی پروا بنویس گل کاشتی این آدم تمام جوانان را فراریداد طول 33سال در هیچ مصاحبه ای نام از گلپای بی رقیب وایرج بی نظیر نبرد از حسادت وحقارت در کلاس بسطامی به گلپای بزرگوار بی شرمانه توهین کرد دانلود کنید وگوش دهید من از شیوه تکراری خواندن این آدم وشاگدانش مسموم شده ام دوستان این آدم هرچه قبل از انقلاب و بعد از انقلاب خوانده ارزش گلهای تازه شماره56 گلپا را نداره خودتان گوش کنی در یک خلوت 30 دقیقه ای من حرفی ندارم..

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد